Het komt nou eenmaal niet aanwaaien

Ondernemen is gewoon een vak. 


Of je als ondernemer geboren wordt, geen flauw idee. Ik weet wel dat je het 'gewoon' kunt worden. En niet door alleen maar zelf het wiel te willen uitvinden 'want je bent ondernemer.' Onzin. Waarom zou je geen hulp vragen als je het even niet weet, als je vastloopt of stilstaat? Dat doe ik ook. Word ik alleen maar beter van en het gaat nog eens veel sneller ook.

Ik ben Inge Schrier, meedenker, businessbouwer, adviseur voor zzp-ers of het meer gangbare woord: ondernemerscoach of businesscoach.

Ik werk samen met supertoffe vrouwelijke ondernemers (en soms een supertoffe mannelijke ondernemer) die echt waanzinnig goed zijn in hun vak maar nou ja zeg maar even wat minder goed zijn in het ondernemen. En als je iets niet zo goed kan dan is de kans groot dat je het daardoor niet meer leuk vindt. Door ze in te laten zien welke mogelijkheden er zijn, ze vervolgens keuzes te laten maken en ze actiestand te zetten wordt ondernemen weer leuk en groeit hun bedrijf. Zo eenvoudig kan het zijn.
 

Ondernemen & plezier

Vanaf een jaar of 10 wilde een eigen bedrijf maar deed daar vervolgens niets mee. Ik ging 'gewoon' in loondienst. Eerst als bedrijfsleider in een herenkledingzaak maar dat was ik rap zat. Mannen kopen doordeweeks geen kleding (dit was dus nog voor het internetshoptijdperk). Daarna solliciteerde ik op het eerste de beste baantje dat me wel wat leek en belandde bij Rabobank. Om daar 22 jaar te blijven en uiteindelijk organisatie- en communicatieadviseur te worden. 

Waarom geen eigen bedrijf? Mijn ouders hebben jarenlang keihard gewerkt in hun eigen loodgietersbedrijf, ik zag met name mijn vader vaak worstelen met alles wat van hem als ondernemer gevraagd werd. En dat hij vaak niet meer toe kwam aan zijn eigenlijke vak: loodgieter. 

Het ondernemerschap en alles wat er bij kwam kijken gaf hem stress. Veel stress. En ik kan je uit eigen ervaring melden: als een ondernemer stress heeft (of hij het nu zelf ook inziet of niet) dat heeft zijn weerslag op het hele gezin. Uiteindelijk heeft een heel goed gesprek tussen mij en mijn vader (met veel tranen van beide kanten) ervoor gezorgd dat hij dingen anders ging doen. Iemand erbij voor op kantoor en hij weer meer tijd voor dakkies plakken en zinken goten zetten. En eigenlijk deed ik toen wat ik jaren later voor het 'echie' ging doen. 
 

Ondernemen & alleenstaand moeder

Na de reorganisatie bij de Rabobank besloot ik: en nu begin ik wél voor mezelf. Misschien niet het meest logische moment want midden in de crisis en een jaar eerder gescheiden. Maar goed ik wilde niet dat ik jaren later zou denken: 'wat als ik het wel gedaan had?' De consequentie van starten als alleenstaande moeder was wel dat ik vrij rap moet ontdekken hoe je een bedrijf opbouwt, waar de knelpunten zitten en hoe je de boel combineert met de privésituatie. Voorwaarde bij alles wat ik deed en nog steeds doe is dat het moet passen bij mij en dat ik anders het zo moet vormgeven dat het bij mij past. One size fits immers niet all. 

Was het alleen ontdekken en geen opleidingen? Zeker niet. Ik deed in mijn laatste paar jaar bij Rabo nog 'even' een HBO bedrijfskunde met als specialisatie verandermanagement. Me toen niet realiserende dat die opleiding i.c.m. marketing- en communicatieopleidingen megawaardevol bleken bij het bouwen van business. 
 

Wat is de hernia in jouw bedrijf?

Elke ondernemer en elk bedrijf is anders. Maar de wensen, uitdagingen en problemen zijn bijna overal identiek: meer rust, meer structuur, meer omzet, etc. etc. Ik bemoei me met zaken in jouw bedrijf die me opvallen, zaken waarvan ik denk: dat kan beter, slimmer, leuker of soms zie ik dingen waarvan ik simpelweg denk: waarom, hoezo?!?! Ik stel vragen, heb bij vlagen alle geduld van de wereld en heb een oprechte interesse in mensen en de drang om altijd tot een oplossing te komen. Praat over het algemeen 5 kwartier in een uur dus je krijgt gewoon extra veel.

Ik ben van niet van de standaard voorgekookte businessmodellen of zaken die moeten omdat ‘dat nou eenmaal zo hoort in het proces.’  Mijn aanpak bestaat altijd uit ‘samen’. Wat is er op dit moment nodig om jou en je business de volgende stap te laten zetten. Pijlers waar we altijd naar kijken zijn: jij als ondernemer, je doelen en je strategie, je productaanbod, je marketing en de combi business & privé.

Een van mijn talenten is dat ik snel zie waar de zere plek zit in je business en dat ik anders naar dingen kijk. Superhandig. (Al dachten mijn toenmalige managers en directeuren daar anders over ;-) )
 

Nog wat achtergrond

Ik woon in de Bollenstreek om precies te zijn in Noordwijk, ik lees kookboeken, heb een zwak voor chocolade, garnaalkroketten een goed glas rode wijn (niet persé alledrie gelijktijdig), ben dol op la France, vertoef voor de liefde in Brabant en word zeer blij van een stedentrip in binnen- of buitenland.

Op dit moment ben ik weer druk aan de studie. Ik volg een cerficeringsprogramma bij een Amerikaanse coach die iets briljants heeft bedacht als het gaat om marketing (sterker nog: ik wilde dat ik het zelf bedacht had). Eind juni 2019 hoop ik dat klaar te hebben zodat ik als 1 van de 12 wereldwijd certificeerde ambassadeurs er mee kan werken.


Altijd op de hoogte zijn? Volg me dan op twitterfacebookinstagram of linked in.