No nonsense tips, ideeën en adviezen. Geen getut, lekker praktisch.
‹ terug naar overzicht

Iedereen toevoegen aan je mailinglist? Niet doen!

Eén van de dingen die je als ondernemer nou eenmaal moet doen om aan klanten te komen is netwerken. Er wordt op dat soort sessies vaak uitbundig gestrooid met visitekaartjes of je krijgt zo’n pakketje kaartjes bij binnenkomst. Allemaal prima. Vaak blijk ik dan naderhand toegevoegd aan een mailinglist. Soms heb ik degene gesproken, vaak ook helemaal niet. Ik vind dat irritant. En buiten dat, je mag me niet eens ongevraagd toevoegen op je lijst. Daar zijn inderdaad regels voor. Maar no worries, ik klaag je niet aan. Al ken ik wel een prima jurist. Eentje die je op zeker niet ongevraagd op z’n mailinglist zet.

The money is in the list

Zo kreeg ik ineens post van een personal trainer, werd ik uitgenodigd voor een wijncursus, ontvang ik info over trainingen om stress te verlagen bij managers en ga zo maar door. Ik vraag me af waarom mensen me toevoegen. Ik weet wel, the money is in the list, dus het is slim om een mailinglist op te bouwen. Maar wat heb je aan een lijst waar ik weet niet hoeveel mensen op staan die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Waarom wil je die op de lijst zetten? Volgens mij heb je meer aan een lijst met 30 namen die perfect in je doelgroep passen dan 3.000 die daar totaal buiten vallen. Blijkbaar denken veel ondernemers daar anders over.
 

Ongelezen nieuwsbrieven

En dan zit er maar een ding op. Gewoon even een vragenrondje waarom ze dat doen. Het kwam er kort samengevat op neer: dan weet je wat ik doe en waar ik mee bezig ben en dan kun je me makkelijker aanbevelen bij een mogelijke klant voor me. Hou op! Ik heb geen tijd om al die nieuwsbrieven te lezen. Zelfs niet om ze maar te scannen. Ik heb bijna 900 connecties op linked in. Als de helft daarvan me toegevoegd aan hun mailinglist en de gangbare frequentie van 1 tot 2 nieuwsbrieven in de maand aanhoudt dan krijg ik minimaal 450 nieuwsbrieven in m’n digitale brievenbus. Per maand! En dan krijg ik ook nog de nieuwsbrieven waar ik me wél voor heb aangemeld én die ik wil wel lezen.


Nee – nee sticker

Ja maar je kunt je toch afmelden? Dat kan. Alhoewel zelfs dat gaat soms niet eens zo makkelijk. Ik had me voor een nieuwsbrief al een keer of 10 afgemeld en nog kwam dat ding dagelijks binnen (vind die frequentie behoorlijk veel). Ik was het toen zo zat dat ik een nijdige mail heb gestuurd met de vraag hoe vaak ik me nog moet afmelden voor ik daadwerkelijk geen post meer krijg. Nooit antwoord op gehad maar ook nooit meer een nieuwsbrief gekregen.

Beste mensen, niemand heeft tijd om honderden nieuwsbrieven in de maand te lezen. En als jij wel tijd hebt om al die nieuwsbrieven te lezen dan doe je de verkeerde dingen. Ga nieuwe klanten scoren ofzo. Maar stop met het ongevraagd toevoegen aan mailinglisten, doe het alleen als ik jouw potentiële klant ben. Of nog beter vraag eerst of je me mag toevoegen aan je lijst. Zo weet je zeker dat daadwerkelijk het geld in je lijst komt.
 

UPDATE 6 november 2017

Op 25 mei 2016 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden als opvolger van de Wet bescherming persoonsgegevens. Iedereen die persoonsgegevens verwerkt, heeft twee jaar de tijd gekregen om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Dat betekent, wil je een (flinke) boete voorkomen, dat je je vanaf 25 mei 2018 aan de AVG moet houden. 
Rosanne van Buro Staal heeft een superpraktisch blog geschreven. Zo weet je exact welke acties je moet ondernemen om hoge boetes te voorkomen. En de eerste is actie vanaf nu is dus NOOIT MEER IEMAND  ZO TOEVOEGEN. Succes!

Laat een reactie achter


Typ bovenstaande code over.

Bekijk ook een deze interessante blogs

plakband Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

Het begint niet bij 100.000. Het begint bij 1

plakband Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

Een reden waarom naamsbekendheid niet hoeft

plakband Alleen geld geven levert geen naamsbekendheid op

Alleen geld geven levert geen naamsbekendheid op